Pages

Wednesday, May 18, 2011

Tutorial untuk menyelesaikan Permainan Rubik Cube

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua.

Rubik cube atau dalam bahasa melayunya kiub rubik merupakan sejenis permainan teka teki mekanik..

Tengok pada gambar tu, rasanya semua dah tahu cari nak mainnya.. pulas pulas, pusing pusing bagi setiap permukaan dia sama warna..

Bagi yang tak berapa pandai main benda ni, ada tutorialnya untuk belajar secara slow slow.. hehe..

Bukan tutorial aku nak bagi.. aku setakat 3 permukaan ja boleh settle sekarang ini.. kalau dulu, boleh semua.. Lama tak main, sampai tak ingat step dia.. ni nak kena belajar balik..

Bagi aku, Rubik Cube yang ada gambar kartun lagi senang.. susah aku nak jelaskan.. kang panjang sangat entri ni..

Aku hanya sekadar untuk berkongsi tutorial untuk selesaikan masalah ini.. (aku pun duk tengah praktis ni)..

Ada 3 tutorial semuanya..

Tutorial pertama..




yang pertama ni, ada softwarenya.. just download dan installkannya..

How To Solve A Rubik's Cube 2.0 <--klik situ untuk download..

Dah download dan install, boleh la pelajarinya.. ada 7 step.. Boleh belajar tanpa perlu beronline.. hehe

Tutorial kedua..




Yang ini pun seperti tutorial pertama.. ada software gak..

Cube 1.42-Simple Rubik Cube Solver <--Klik situ untuk download

bila masuk link download yang aku bagi kat atas tu.. klik gambar (gambar mcm diatas ni) yang di sidebar sebelah kiri tu untuk download software ini..

Yang ini berbeza dengan yang pertama, untuk yang ini.. dia akan suruh kita twist dulu.. pastu baru dia bagi step by step untuk selesaikannya..

Tutorial ketiga..

Yang ketiga dan terakhir ini, aku baru jumpa..

Tutorial juga.. tapi entah, aku tak faham..

Dia bentangkan rubik cube tu. entah betul ke tak aku gunakan perkataan 'bentang' tu.. grrrr

Tengok la kat http://wrongway.org/cube/solve.html

mana tahu, kot ada orang yang lebih faham yang ini berbanding tutorial 1 dan 2 tu..

Jadi aku letakkan sekali.. hehe.. (mulanya tak nak letak).. hehe

harap membantu.. hehe..

p/s: bila makin besar, makin pening nak settle permainan ni..

 

14 comments:

inche vampire said...

alaaaa,, tak best!

fadwa daud said...

reti selesaikan yang 3x3 tu je..kre expert la..hehe
yang lain tak belajar lagi:)

decrewz said...

Ni solved tuk game online ataupun yang realiti punya.. AIs, jai pun x faham apa Jai tanya.. :)

Kreuger said...

setiap hari layan rubic. boleh selesaikan sebelum sebatang rokok dunhill habis dihisap.. errrkkk.. kira laju gak tu.

akuorgkmpng said...

hahaha.. xbest sudah.hehe

akuorgkmpng said...

tahniah2.. hehe

akuorgkmpng said...

solved utk realiti la jai..
yg online tu tutorialnya.. hehehe

akuorgkmpng said...

perghhh.. laju tu.. tahniah2..

pencinta wanita said...

serius abi dah terlalu pakar main ni, haha, tp software tu first time tau, terbaik perkongsian yang ni, hehe

akuorgkmpng said...

perghh.. dh tere rupanya,,

decrewz said...

Ooo.. Faham2 tapi x khatam lagi..he3

akuorgkmpng said...

slow2 blajaq.. hehe

style said...

brapaa rekod pling laju korang...???untk 3 kali 3...??

akuorgkmpng said...

seminggu.. hehe

Post a Comment