Pages

Tuesday, April 12, 2011

Minggu Orientasi Bersama Siswasah Blogger di UBM

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua.

Entri kali ini, aku nak cerita tentang kemasukan aku ke sebuah Universiti yang baru ditubuhkan di Malaysia ini.

Latar Belakang Universiti

  • Nama: Universiti Blogger Malaysia [UBM]

  • Penubuhan: Pada 10 April 2011

  • Syarat kemasukan: Follow website UBM, Facebook, dan juga Twitter ->> Yang penting Website UBM.

  • Yuran: Bil broadband, Streamyx dan seumpamanya..

  • Penginapan: Ikut suka kita.. [Dilarang sama sekali berdua dua antara bukan muhrim di tempat yang mencurigakan]

  • Tugasan: Assignment seminggu sekali. Tiada Paksaan dalam melakukan tugasan.




Aku baru saja mendaftar sebagai Siswa di UBM ini.

Adehh, masuk masuk ja sudah ada assignment.. Ok aku terima saja tugasan aku ini. Tengah bersemangat.. Jangan hangat-hangat tahi ayam sudah.. hehe

Opps, silap pula.. bukan assignment.. Sesi sual kenal..

Selamat la sesi suai kenal jenis tulis ja.. Kalau kena berucap, mau ketaq lutut ni..

Ini antara Persoalan yang perlu dijawab..

  • nama anda dan nama blog anda.

  • sejak bila mula berblog.

  • apa pandangan anda mengenai dunia blog darsawarsa kini.

  • pandangan anda mengenai IPTM (institut pengajian tinggi maya) pertama ini.


 

Nama Anda dan Blog Anda.

  • Nama Asal: Tarmizi

  • Nama Samaran di Facebook: AkuMizi

  • Nama Glamour di Blog: Akuorgkmpng [aok]

  • Nama Blog [bini pertama]: Ikut Dan Aku

  • Nama Blog [bini no dua] : AkuMizi


 

Sejak bila mula berblog

  • October 2009.. Aktif awal tahun ini..

  • Dua tahun blog bersawang..


 

apa pandangan anda mengenai dunia blog darsawarsa kini.

Seperti mana yang kita semua tahu, Blog merupakan satu medium untuk bersosial atau berinteraksi dengan orang ramai. Ada pelbagai jenis blog pada ketika ini.. Antaranya:

  • Blog Personal: Banyak bercerita tentang diri sendiri.

  • Blog Perniagaan: Blog ini terbahagi kepada banyak cabang.. seperti blog menjual barang, blog pengiklanan, blog tentang perkhidmatan dan sebagainya.

  • Blog Infomarsi: Banyak memberi tutor dan tips dalam pelbagai aspek.

  • Blog Hiburan: Blog tentang gosip-gosip.

  • Blog Politik: Aktif jika adanya pilihanraya.

  • Blog Berita: Seperti new strait time dan seumpamanya.

  • Blog pelbagai: Semua ada, perniagaan ada, cerita diri sendiri pun ada, dan yang lain-lain lagi.


Aku pun tak tahu dah blog jenis apa lagi.. Macam tak kena ja jawapan aku..

Ok, berbalik kepada persoalan diatas.. Pada pandangan saya, oleh kerana terdapat banyak pilihan dalam dunia blog ini.. Jadi tidak hairan la jika saya katakan bahawasanya blog memang pilihan yang utama dalam berinteraksi dengan orang ramai. Tambahan pula dengan Teknologi jalur lebar yang semakin berkembang pesat di negara kita ini. Budak-budak kecik pun dah tahu apa itu internet.. Tak sama seperti dulu.. Sekarang ini, dunia dihujung jari.. Oleh itu, dunia blog sememangnya akan berkembang pesat lagi di masa akan datang.

pandangan anda mengenai IPTM (institut pengajian tinggi maya) pertama ini.

Sudah semestinya sangat bagus.. Nama pun sudah gah. Harap-harap ianya gah sampai bila bila.

Saya sememang bersetuju dengan pihak universiti yang memberi tugasan pada setiap minggu.. Saya juga mencadangkan supaya sistem pemarkahan diadakan.. seperti carry mark. .  Kiranya assignment yang dijalankan itu adalah seperti Contest. Hadiahnya markah.. Mungkin ini akan menambah lagi semangat blogger untuk bekarya.

Jikalau terlalu banyak ahli, eloklah dibuatkan kelas atau Fakulti.. Dan setiap kelas tersebut ada pensyarah yang menjaga dan semestinya memberi assignment kepada kelasnya.. Lepas tu ada ketua kelas..

Kalau ada group assignment pun ok.. hehe..

Sekarang ini, sudah ada admin. Apa kata tukar admin tu kepada nama jawatan tertinggi seperti dekat Universiti seperti Naib Canselor, Dekan, Setiausaha, Pensyarah dan sebagainya. Tak pun cari yang pakar untuk menjadi pensyarah dalam bidang blogspot, wordpress, hosting, designer, dan lain-lainnya.


Hahaha.. banyak pula aku cadangkan.. Cakap ja pandai aku ni.. hehe.. Ingat senang ka nak buat semua tu.. Minta maaf, kalau cadangan aku terlalu menggunung. Aku ikut ja apa prosedur yang bakal dijalankan..

Kalau ada jawatan kosong, aku nak jadi tukang kebun.. Boleh gak bersenam.. hehe

Opps sebelum itu, bagi sesiapa yang berminat untuk memasuki UBM ini sila daftarkan diri anda.

Tarikh tutup: 13 April 2011.

p/s: sorry dengan penulisan aku.. kejap aku, kejap saya.. haha..

76 comments:

http://akumizi.com/aku/minggu-orientasi-… « Story Anda said...

[...] http://akumizi.com/aku/minggu-orientasi-bersama-siswasah-blogger-di-ubm [...]

petalingstreet.org said...

Minggu Orientasi Bersama Siswasah Blogger di UBM...

UBM atau Universiti Blogger Malaysia merupakan sebuah institut pengajian tinggi maya. Ianya ditubuhkan untuk menyatukan semua blogger di Malaysia....

nazu said...

salam singgah dari UBM. haii :)

nazu said...

by the way, last month you asked me about ceramah "u-turn ke jalan yang lurus, meniti ke pintu syurga", ingat tak? ni link ke entri tu. sorry lambat, terlupa :D

http://syazanazura.blogspot.com/2011/04/entri-tertangguh-u-turn-ke-jalan-yang.html

emanthehalia said...

wahh aku sangat tertarik ni. thx join. bagus entry ni siap ade HQ lagi. mmg klu boleh nak settle tu semua. susah skit. takpe kita try slow2. yang bakal bukak web forum kot taksilap.. thx join. ade peluang ni nak top entri. nak teruskan tanda. chow~ nice!!

pencinta wanita said...

siap ade u lak blog ni kan?huhu

akuorgkmpng said...

aku pun tak ingt dh.. hihi,.. aku terjah..

akuorgkmpng said...

wasalam.. thanks sebab datang..

akuorgkmpng said...

hehe.. memang susah apa yg aku cadangkan.. sbb perlukan komitmen dri ramai org.. wahh.. top entri.. teharunya

akuorgkmpng said...

ah ha.. join la wafi..
hehe..

azwanyrazak said...

wah.. siap opis lagik nie.. bgus2... hehehehe.. suke tgk assignment die.. kemas dan lengkap..

Bakrihussin said...

dah follow dah jom follow balik ok
salam dari UBM jom join Bloglist 1 bulan bersama Dunialelakimaskulin.com ok
http://www.dunialelakimaskulin.com/2011/04/bloglist-1-bulan-bersama.html

akuorgkmpng said...

thanks... hihi

akuorgkmpng said...

ok.. sudah semestinya aku terjah balik. hehe.

nizam said...

nizam singgah sini dari UBM

akuorgkmpng said...

ok.. thanks singgah sini..

pencinta wanita said...

belum bersedia lah, hehe

akuorgkmpng said...

ok ok.. tak paksa pun.. hehe

innanie said...

sy budak baru dari UBM. blg tlg sy tunjukkan kelas??

akuorgkmpng said...

hahaha.. aku tukang kebun ja.. p tnya kt bhgian HEPA.. hihi

dak eina said...

tahniah!! dh dpt anugerah dekan pon..huhu

Tok Esah said...

tahniah mizi terpilih assignment terbaik!! haha

http://www.tokesah.com/2011/04/misteri-nama-blog-tok-esah-terbongkar/

amalinaathman said...

weh..tahniah2..hg no 1 tue..:)

otak said...

kih3 , chantek gak eh bangunan UBM tu..btw , congrats for your achievement in our 1st assignment..agaga =P

Amira Anorah said...

baguih hang noooo..:)
keep it up sayaang..kahkahkah..*ayat lecturer*

satu lagi, kalau boleh semua pelajar ditanggung oleh syarikat pengiklan macam nuffnang etc..baru gempakkkkk beb..:D

ady said...

tahniah!!! salam dr UBM

Najihatussolehah said...

wah...congratz dpt tmpt pertama..:)

hana said...

singgah dari UBM..
congrats..

dhia bellamizam said...

singgah dri ubm :)

Shai Mars said...

Tahniah ye dapat first place. HEHEHE. Sy dpt 3rd place pon ok jugak. :) Menarik kot gmbr UBM kt bawah. HEHE.

enydiamond said...

wahhh! u deserve it!

ryena asyran said...

huhu memang patot dapat first,,

hehe jenguk2 rakan sekampus UBM :D

Norhayati Rostam said...

Gempak r!
Terbaik!

eyjalukman said...

wahhh , thniah bro ! haha
gempak2 !

akuorgkmpng said...

heheehe..
syok nya..

akuorgkmpng said...

hehe..
tak jangka aku..
patut la rmai org masuk blog aku tdi.. huhu

akuorgkmpng said...

sama2.. x sia sia aku upah org buat asgmnt aku.. hahahaha

akuorgkmpng said...

thanks otak..
hehe

akuorgkmpng said...

ya trima kasih.. krna brkunjung ke sini..

akuorgkmpng said...

hahaha..
ok gak idea tu..
tapi tiap2 hari ada la entri nuff tu.. amik hati.. hahaha

akuorgkmpng said...

jmput masuk.. hehe

akuorgkmpng said...

thanks singgah sini..

akuorgkmpng said...

hehe..
sama-sama..
trima kasih juga..

akuorgkmpng said...

hehe..
assgmnt hng pun mnarik..
tahniah utk hng jugak..

cik azeya said...

wah. tabik springlah. hee

akuorgkmpng said...

hehe..
thank ats pujian itu.. hehe

akuorgkmpng said...

hehehe,
lpas ni upah aku buat assgmnt.. hehe

akuorgkmpng said...

yeahhh.. hehe

akuorgkmpng said...

hehehe.. tabik elok2 tau.. hahahaha

ana farha said...

baek nyer assgmnt.. tak syak lagi... tahniah!

Wanieda said...

Tahniah... Anda memerlukan perkhidmatan photographer tak?? meh ke blog saya..

nemomimosh said...

tahniah mizi! mmg hebat assignment kamu ni!

Luna Chempaka said...

wahh~ tahniah dpt dekan >___<

akuorgkmpng said...

haha.. popular pula aku..

akuorgkmpng said...

baik kan. hihi

akuorgkmpng said...

dekan lmbt lgi. bru first tu.. huhu

akuorgkmpng said...

sama-sama..hihi

javanese DOVE! said...

as'salam,
ehem,
hai awak,kita sama-sama junior..
tapi mungkin awak amik course laen
sbb tak pernah nmpak muka awk kt fakulti kita.
kita nak ucapkan tahniah lah ye,
sbb dpt best-student during the orientasi!

akuorgkmpng said...

oo.. patut la tak pernah jumpa.. hehe

cik batu said...

wahhhh///congrates masuk deAn list~
blog yg mnarik...i follow u....

nuramal said...

wah.. rajin giler.. :P

singgah sini tgk si Dekan UBM

akuorgkmpng said...

mna da dekan lgi..
huhu

akuorgkmpng said...

trima kasih..

Umie said...

Salam warga UBM!

Tahniah anda dapat no 1 tuk entry nie ..
mmg best baca dy ! menarik !

follow blog nie :)

fyqabellika said...

haha.. nice oooo! tahniah! patot la dekan,siap design bangunan kuliah pulak lagi..hihi..jum la buat 2nd assignment pulak..islamic gitu.. :)

akuorgkmpng said...

wasalm..
thanks atas phrgaan anda

akuorgkmpng said...

thanks..
adeh assignmnt kedua x sempt nk buat..
sbuk sgt skrg ni.. bru prasan dh tmat tdi..huhu

deena said...

ahhhaaa...memang terbaik lah...baru jewk singgah ubm...baru masuk ubm...

akuorgkmpng said...

thankss...
aktif2 la kt ubm tu..

zam said...

hahahahahhahahahaha....aku rase blog ko paling lawak...suka aku blog macam nie...terhibur aku...

nie yng dikatakan blog bersawang..tapi kehadiran org mcm nie aku suka...

akuorgkmpng said...

hahaha.. skadar trmampu hiburkan org.. haha..

zam said...

U nie bagus...nak blaja balik lerr...asyik2 forum....mmg kena sumpah diriku jadi antu blogger lak...hahah

akuorgkmpng said...

hahaha.. aku rindu ehoza.. tapi segan nk msuk sbb lma mghilang..

zam said...

ramai rindukan aok...

akuorgkmpng said...

biar betul.. hehe

zam said...

btul...toyo pon maleh masuk.

Post a Comment