Pages

Wednesday, April 13, 2011

Kelebihan dan Kelemahan Komen Intensedebate

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua.

Entri kali ini aku buat setelah 4 bulan aku mencuba intensedebate di blog aku yang 1 lagi.... hehe. Diharap ia dapat membantu anda.

Sebelum ini juga aku telah membuat tutorial berkenaan cara install plugin komen intensedebate dan cara membalas komen intensedebate.



Plugin komen intensedebate sebenarnya best.

Kelebihan Intensedebate

  • Nampak menarik.. dah macam wordpress pula..

  • Ada button reply.. mudah nak reply.. dan kalau reply, komen reply tu ada dibawah komen yang kita reply tu..bukannya dibawa terus ke bawah macam ruangan komen biasa blogspot.

  • ada comment luv.. yang menyatakan entri terakhir blogger. Senang la kiranya nak terjah entri terakhir tu..

  • Widget dia pun comel-comel..


Tetapi tak semuanya perfect.. ada juga kelemahannya..

Kelemahan Intensedebate dengan Default Comment.



  • Walaupun menarik intensedebate, tetapi loadingnya agak berat.. Komen default atau biasa ini lebih ringan dan pantas.

  • Walaupun ada button reply.. tapi bukan semua yang guna button reply.. aku ja yang guna.. hahaha.. harap-harap faham la kan maksud ni.. Kalau tak faham terjah blog yang hangat macam beautifulnara.. lepas ada orang komen ja.. mesti ada yang reply pulak.. haha.. Memang tak sesuai aku pakai sebab aku buat entri pun malas.. mana ada orang nak berbahas dalam blog aku ni.. hehe

  • Komen biasa pun boleh button reply.. tetapi tak la sehebat intensedebate.. janji aku ja yang guna.

  • Komen biasa ini lebih mesra SEO [Search Engine Optimization].. Aku pun tak berapa cekap sangat pasal SEO ini.. tapi mengikut bacaan aku sebelum ini, Ruangan komen biasa ini dikatakan lebih mudah terindeks di web carian google.. tak macam intensedebate, komen tersebut semua disimpan di web nya. jadi susah nak terindeks.. Sorry kalau aku silap tentang ini.. entah kat mana aku baca.. tak ingat pulak.. hehe

  • Komen intensedebate juga tak dapat ditransfer atau dipindahkan... Kalau dari blogspot, kita nak tukar ke berdomain.. Jadi, kebanyakkan orang akan pindahkan entri dari blogspot ke domain baru.. entri akan dapat dipindahkan, namun komen yang menggunakan intensedebate tak dapat di pindah..

  • Ramai ahli blogger tak reti dengan ruangan komen intensedebate ini.. Aku dapat tahu pun, sebab ramai kawan-kawan blogger aku asyik tanya macam mana nak komen.. Tu yang aku tahu, yang aku tak tahu..

  • Walaupun intensedebate mempunyai widgetnya tersendiri macam top comment, recent comment. Tetapi, widgetnya agak lambat diloading.



Sekarang ini, aku guna ruangan komen biasa walaupun aku agak berat hati hendak membuang intensedebate aku.. Dah 500 komen dalam komen intensedebate tu..

Aku buang setelah memikirkan kesenangan bersama..  Senang sikit blogger nak komen.. hehe

Aku juga menghadapi masalah ketika melakukan proses pembuangan intensedebate ini.. Nak cerita lagi, dah panjang sangat ni.. huhu..

p/s: fikir dulu sebelum buat.

15 comments:

petalingstreet.org said...

Kelebihan dan Kelemahan Intensedebate...

Intensedebate merupakan satu plugin komen yang digunakan oleh kebanyakkan blogger. Walaupun ianya terdapat kebaikan, namun ia juga mempunyai keburukan....

penulis senja said...

wah tima kaseh tuan .. saye follow anda ... kalau bermase singgah La kat blog sye .. wassalam

syukri said...

ow.. mcm 2 yer..

putrifayad said...

betul3...kan senang nk komen skang ni..:P

pencinta wanita said...

yg ni, wordpress ke ape ke? lemah tul aku bab blog2 ni..

akuorgkmpng said...

mcm tu la.. stelah dikaji slidik serba sdikit.. hehe

akuorgkmpng said...

hehe.. berlambak pulak komen.. bru dtg smngt.. hehe

akuorgkmpng said...

ok penulis senja,.. dh terjah..

BroZooL said...

Betul tu bro,saya lebih suka komen yg biasa jer..yg penting orang senang nak komen kita pun senang nak balas..=)

ArericH said...

kesimpulan dari satu kajian y menarik.. ehehe

akuorgkmpng said...

hehe.. menarik la sgt..

Chris said...

sebenar nya kita ada 2 option untuk meletakkan intensedebate kat blog ni bro. kalau pakai yang copy paste html script tu memamg agak berat untuk loading blog. so kalau nak yang ringan tu pilih je option yang upload template tu. Aku pakai yang upload template tu so loading nya pun masih seperti biasa.

akuorgkmpng said...

ooo..
aku pun xtau aku buat jnis mna..
hiihi.. dh lma benda tu.. ingtkn cranya 1 ja..
apa2 pun thanks menegur.. hihi

Mr.PinGu said...

baru je buang intensedebate... sb dh banyak dah baca tentang drawback dia.. huhu..

mr.pingu said...

yep betui tu~~

Post a Comment