Pages

Tuesday, August 2, 2011

Aku tak nak konek ni..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Semua.


Lain yang dicari yang dapat.. hahaha


Aku sebenarnya nak cerita pasal laut terbelah.. Aku ada terbaca pasal laut terbelah di Korea Selatan..


Tempat tu namanya pulau Jindo..Tapi memandangkan dah ramai yang tahu, aku tak nak la cerita pasal laut terbelah kat pulau jindo korea Selatan tu..


Harap ramai yang dah tahu kan pasal tu.. Kalau tak tahu, search pakai google, pasti jumpa.. dijamin.. haha


Disebabkan aku nak buat entri lain sikit untuk dikongsikan dengan pembaca aku, aku pun terfikir pasal laut yang terbelah dekat Malaysia..


Agak-agak ada tak kat Malaysia ni??


Sebenarnya ada.. tapi tak la sehebat kat korea tu.. Jaraknya pun pendek ja..


Nama pulau tu, Pulau Konek.. iaitu di Melaka.. kat tasik kenyir pun ada rasanya, tapi tu tasik bukan laut.. huhu


Disebabkan aku tak biasa pergi, aku pun search la nak cari maklumat..


Tapi konek lain yang naik.. Konek apakah itu, faham-faham sendiri la.. hahaha


Akhirnya aku jumpa juga tentang pulau konek ini, namun tak banyak maklumat.. banyak gambar sahaja..


Cuma satu ja blog  (yang aku jumpa la) yang cerita serba sedikit pasal pulau ini.. Tu pun dalam bahasa cina.. mana la aku nak faham.


Selamat ada google translate.. Faham la sikit-sikit..


Baca bawah ini tentang pulau konek.. aku copy paste sebijik dari blog tu..




Mengapa pulau ini jadi "malu malu" nama? Semua dalam semua, sumber ini adalah nama pulau ini terdapat tiga versi.


Versi Satu: Kembali dalam banyak, bertahun-tahun lalu, seorang lelaki yang entah bagaimana, zakar dipotong, kemudian dibuang ke dalam laut. Tidak lama selepas itu, pulau itu muncul, kehilangan zakar lelaki, untuk memperingati "akar" itu, keturunan nama akar pulau pulau. (Nota: Ini hanya legenda, dan saya telah mendengar kembali, tidak boleh digunakan sebagai "bukti di mahkamah," Oh)


Versi dua: Oleh kerana pulau di laut di air pasang, hanya untuk melihat jalan batu, orang akan titik pulau, digambarkan sebagai "pendirian" pulau, kemudian memikirkan "ereksi" lelaki keadaan.


Versi Tiga: di pulau di air surut hanya boleh akses penduduk tempatan Melayu dalam Bahasa Inggeris menyambungkan, yang berkaitan makna, diterjemahkan ke dalam bahasa Mandarin KONET, akhirnya membentuk KONET PULAU nama ini.



Pandai-pandai nak faham.. serabut juga nak pilih isi yang aku nak.. Sebab aku nak tau pasal pulau tu ja.. jadi diatas tu, kira asal usul nama dia la tu.. hahahaha..

Ni gambar pulau konek yang aku ambil dari blog tu..


Itu ja aku nak kongsikan dengan pembaca aku.. kalau nak tengok gambar kat pulau ini.. terjah la blog kititto.com tu..


p/s: pulau apam ada tak?? hahaha

7 comments:

Jai said...

Sepatutnya 'Connect' bukan 'konek'...ha3.. Pelik2 la nama pulau ni pun... Terkejut aku baca tajuk.. ha3

akuorgkmpng said...

hahaha.. nama konek lgi sedap.. haha..

Jai said...

Ha3.. Aku rasa diorg x tau kot apa maknanya, janji ada sama bunyi dengan 'connect'..

zuan said...

xprnah tau n dgr psl ni.. thanks...

akuorgkmpng said...

sama2.. hihi..

AdinLaLa said...

hahahahaha, baru tau sejarah pulau nie.. dah 17tahun duk malake baru tau.. Kikiki..

Nak terbang naik beskal mini ?? Hehe
JOM terbang ke ENTRI TERBARU AdinLaLa !
- Manusia Makin Ego : Wordless Wednesday

akuorgkmpng said...

hihi. ramai yg xtau lg rupanya..haha..
bgus betul google ni, klu tak, aku pun xtau..

Post a Comment